'Duurzaam is duidelijke klantwens'

'Bereid om paar kwartjes meer te betalen'

Barneveld – Nederlanders kopen steeds vaker voedsel dat dier- en milieuvriendelijk is geproduceerd. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2013 die jaarlijkse samengesteld wordt door de Wageningen Universiteit, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Ook in Barneveld wordt steeds vaker duurzaam eten verkocht, blijkt uit een rondgang langs diverse winkeliers. "Weten wat je eet is belangrijker dan de prijs", stelt groenteman Arjan Klarenbeek.

In totaal geven consumenten 2,5 miljard euro uit aan duurzaam eten, een omzetgroei van ruim 10 procent ten opzichte van 2012. Mensen kochten vooral meer duurzame vis en eieren. En terwijl er afgelopen jaren iets minder vlees werd gekocht, geven consumenten wel meer geld uit aan een duurzaam geproduceerd stukje vlees. "Van die cijfers kijk ik helemaal niet op. Ik merk dagelijks dat steeds meer mensen nadenken over het voedsel dat ze eten", reageert Harry van Hunnik van slagerij Van Hunnik. Hij noemt als voorbeeld de kip die hij verkoopt. "Ik verkoop kip, die echt duurzaam is. De verkoop daarvan loopt boven verwachting goed."

Naar de boer

Een jaar of tien geleden was de slager al begonnen met de verkoop van Nederlands rundvlees, waarvan hij alle ins en outs kent. "De koeien komen uit de Betuwe, ik ga zo nu en dan met een paar klanten naar de boer toe, zodat ze met eigen ogen kunnen zien in welke omstandigheden de dieren leven", legt van Hunnik uit.
Hij stelt dat het weten waar het eten vandaan komt 'zeer belangrijk is in deze tijd'. "We zijn allemaal met onze gezondheid bezig, maar wie in de supermarkt vlees koopt krijgt vlees uit Brazilië, Argentinië of uit het Oostblok op bord. Niemand kan controleren wat er met dat vlees gebeurd is, omdat we door onze handelsverdragen de controle overlaten aan de autoriteiten daar. Steeds meer consumenten zien dat de regels absurd zijn, dat goedkoper zeker niet beter is. Ze zijn bereid om een paar kwartjes meer te betalen. Ik merk het zeker de laatste twee jaar in de winkel."

Kersen

Groenteman Arjan Klarenbeek stelt dat de prijs 'helemaal niet meer belangrijk is' voor zijn klanten. "De kersen die ik verkoop komen rechtstreeks van het Betuwse land. Dat de kersen  4,95 euro kosten en in de winkel misschien één of twee euro duurder zijn, maakt hen niets uit."
Voor de groenteboer zijn het deze maanden natuurlijk toptijden. Naast het kersen- en aarbeienseizoen loot het aspergeseizoen officieel nog door tot 21 juni. "De aardappels en alle Hollandse groenten halen we natuurlijk ook gewoon in eigen land".
Klarenbeek merkt dat veel jonge mensen bewuster met voeding bezig zijn. "Vroeger kozen de jonge mensen voor een snelle maaltijd, maar nu moet het ook gezond zijn. De verse jus d'orange, gesneden watermeloen en de rauwkost lopen hartstikke goed."
Wie het over duurzaam geproduceerd voedsel heeft, kan in Barneveld niet om de Natuurwinkel aan de Nieuwe Markt heen. Lianne den Boer- Fierret ervaart dat steeds meer mensen de winkel bezoeken. "Het is voor sommigen nog wel een drempel om hier daadwerkelijk naar binnen te stappen, maar het hele donkergroene imago is mede door alle aandacht voor gezond voedsel", vertelt ze. Bij de Natuurwinkel is 99 procent van het assortiment biologisch. "Biologisch is voor ons onbespoten en duurzaam geproduceerd voedsel."

Bikkelen

Volgens Den Boer-Fierret zit de winkel in een heel positieve lijn omhoog. "De eerste paar jaar was het bikkelen om voet aan de grond te krijgen, maar inmiddels is de winkel gewoon levensvatbaar." In haar omgeving merkt ze dat veel met verantwoordelijk eten bezig zijn. "Op Facebook en andere sociale media worden veel updates geplaatst van eten. Dan is het ook logisch dat we met zijn alleen meer geld uitgeven aan duurzaam geproduceerd voedsel".

Supermarkt blijft populair

Uit de Monitor Duurzaam Voedsel blijkt echter dat de meeste mensen duurzaam voedsel 'gewoon' in de supermakrt kopen. 68 procent van alle duurzame producten wordt daar verkocht. Jan Vlijm kijkt daar als supermarktmanager van Albert Heijn in Voorhuizen niet van op. "Het aandeel van duurzaam geproduceerd voedsel in de winkel wordt steeds groter. Het is een duidelijke wens van de klant, waar we als branche natuurlijk graag aan tegemoet komen. De plofkip is bijvoorbeeld al in de ban gedaan", stelt hij. Maar niet alleen voor vlees, vis en eieren wordt biologisch de norm. "Brood en vleeswaren zijn heel rap aan het groeien, maar de klant wil ook graag een pot biologische appelmoes. Het gaat best hard ", aldus Vlijm, die stelt dat de aandacht voor het thema weer nieuwe aandacht oplevert. Als voorbeeld noemt hij de superfoods, zoals gojibessen, guinoa ehiazaad en tarwegras. "Mensen vragen er gewoon om, het is bijna niet aan te slepen."

Onze website maakt gebruik van cookies

Voor het gebruik van cookies zijn wij verplicht om toestemming te vragen. Cookies verbeteren de prestaties en functionaliteit van onze website. Door op de ‘Ja, ik accepteer cookies’ button te klikken, wordt het plaatsen van deze cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring geaccepteerd.